Olika typer av klassrumsplaceringar

Här kommer jag att beskriva några av de vanligaste formationerna som används i klassrum. Jag kommer också att lyfta de olika formationernas fördelar kontra nackdelar. 

Par

Att dela upp eleverna i par är den traditionellt vanligaste typen av klassrumsplacering. Sätt elever i par och låt de arbeta individuellt eller tillsammans. Att sitta i par ger eleverna en bra överblick samtidigt som det är roligare att sitta tillsammans än att sitta själv. En fördel med denna placering likväl som rutnät och rader är att du som lärare kan ha ögonkontakt med alla elever. Nackdelen är att eleverna som sitter längst bak i klassrummet riskerar att inte bli lika involverade som de som sitter längre fram.

Rutnät

Att placera elever i ett rutnät används framförallt vid prov eller när du på andra sätt vill låta eleverna arbeta individuellt. Fördelar med detta är att de inte kan tjuvkika på varandras vid individuellt arbete.


Denna typ av placering fungerar också bra om du har genomgångar större delen av lektionen då alla elever behöver lyssna. Placeringen bör dock inte användas vid längre perioder då det tenderar att uttråka eleverna.

Rader

Denna typ av placering används framförallt för äldre elever när behovet av feedback inte är så stort. Används för att få plats med en större mängd studenter i klassrumet.

Öar (grupper om fyra)

Att placera elever i grupper om fyra är ett bra sätt att främja samarbeten. Du kan låta de jobba med en uppgift gemensamt eller att först låta de arbeta med uppgiften individuellt innan de gemensamt diskuterar i gruppen. Grupper om fyra fungerar även bra för individuellt arbete, det gör det mer socialt. Har det skett en ny klassbildning kan en sådan här placering vara en bra lösning för att få eleverna att lära känna varandra snabbare.

Placeringen passar bra vid exempelvis språkundervisning där det är mycket interaktion mellan grupperna. Det är enkelt för läraren att gå mellan de olika grupperna och instruera utan att störa de övriga grupperna.

U-format

Att placera eleverna i en u-formad placering gör det enkelt för läraren att se alla elever. Det gör det också lätt att gå ut och ge hjälp och understöd till de elever som behöver det. Placeringen fungerar bra för öppna diskussioner mellan eleverna eftersom de alla ser varandra. Ska du ha grupparbeten under perioden så välj en annan typ av placering.

Dubbelt U

Att använda ett dubbelt U istället för ett enkelt  beror vanligast på att du antingen har ett mindre klassrum eller en större klass. Risken med en sådan placering är att elever i bakre delen av det stora U:et kan känna sig utelämnade. Samtidigt kan eleverna i det mindre U:et känna sig observerade av eleverna bakom.

Hästsko

Att använda sig av en hästskoplacering är bra om du vill att elever ska diskutera saker i mindre grupper. Säg några påståenden och låt gruppen diskutera dessa. Uppmana de till att komma till konsensus innan gruppen redovisar sina svar.

Bankett

Att använda sig av en sådan placering används framförallt för två olika delar. Antingen att du vill att eleverna ska prata med eleven mittemot för att lära känna varandra, diskutera med mera. Använd gärna övningar med kortare tidsintervall där ni roterar efter någon minut för att eleverna ska få träna mot andra elever och inte bara en och samma.

 

Placeringen fungerar också bra om du vill att eleverna ska träna på att organisera ett event, sätta upp en pjäs,  eller på andra sätt där en större grupp behöver samarbeta.

Konferens

Att använda sig av en sådan placering ger alla elever samma möjlighet att göra sin röst hörd. Kan vara en bra idé när ni ska diskutera olika klassregler, planera evenemang eller diskussioner där du vill involvera hela klassen.